به گزارش "اخبار ورزشی"، بسیاری از تیم های فوتبال دنیا، طرح لباس خود را به صورت یک سمبل و یا آرمان و گهگاه مکتب، ثبت کرده اند. مثل پیراهن لاجوردی همیشگی ایتالیا با طرح پرچم این کشور روی قلب، پیراهن آبی فرانسه با طرح خروس و خطوط عرضی و پیراهن آرژانتین با راه راه های آبی آسمانی و خط مورب قرمز روی پیراهن سفید تیم‌ملی پرو و خط عمودی قرمز همچنین مشکی میلان و قرمز و آبی اینتر و ...

* در این میان طرح پیراهن تیم هایی چون بایرن مونیخ هر چند همواره زمینه قرمز داشته اما رگه های تشکیل دهنده و طرح آن متفاوت بوده است.

* پرسپولیس با اولین پیراهنش به فوتبال ایران آمد، پیراهن قرمز آجری و شورت مشکی اما از ابتدای دهه 50 در اساسنامه باشگاه، پیراهن قرمز آستین سفید و شورت سفید 2 خط و جوراب قرمز مشخص شد.

* اما در اواخر دهه 50 پیراهن قرمز یقه دار را برای اولین بار پرسپولیسی ها به تن کردند. پیراهن قرمز یقه دار 3 خط که با این پیراهن پرسپولیس، قهرمان سال 61 تهران شد و سپس بار دیگر پیراهن یقه گردقرمز و سفید را برتن کرد.

* در سال 65 تغییر تازه ای به پیشنهاد حصاری در پیراهن پرسپولیس ایجاد شد، پیراهن نیمه با یک خط عمودی برای تفکیک نیمه قرمز و نیمه سفید، پیراهنی که تنها 4 بار برتن پرسپولیس رفت.

* در سال 66، پیراهن پرسپولیس با یک خط عرضی نصف شد و بخش بالایی سفید بود و طرح چنان بود که انگار مردان این تیم پیش بند بسته بودند!


* در سال های 68 به بعد طرح پیراهن ها، با الگوگیری از تیم های ملی جام ملت های 1988 و جام‌جهانی 1990 شروع به تغییرات روی البسه کردند. پرسپولیس هم که در دهه 50 و 60 سرجمع 6 ـ 5 بار طرح لباس خود را عوض کرده بوده.

پرسپولیس این سال ها گاهی سراسر قرمزپوش می‌ شد و گاهی طرح هایی مثلث گونه در عرض لباس خود داشت و گاهی خطوط موازی تی شرت داشت که شباهت زیادی به پیراهن هلند اما با رنگ قرمز داشت، با این حال از دور این پیراهن صورتی به چشم می‌ آمد.


از سال 72 با آمدن عابدینی و علاقه اش به آ.ث.میلان که بهترین باشگاه آن دوران فوتبال دنیا بود رنگ مشکی به رنگ قرمز پرسپولیس افزوده شد، در سال های 72 تا امروز که 22 سال گذشته یکی از معیارهای انتخاب پیراهن پرسپولیس آگهی روی سینه بوده است. حتی گاهی پرسپولیس روی لباس خود آگهی آبی رنگ نیز داشته که مبلیران و سامسونگ از آن دسته هستند.

در این 22 سال گاهی پرسپولیس لباس داشته که یک آستین قرمز و یک آستین سفید داشته، گاهی 2 رنگ قرمز و سفید با یک خط عرضی تفکیک شده است، زمانی راه راه سفید و قرمز وجود داشته و حتی زمانی این خطوط راه راه به شکلی عجیب، عرضی بوده است!

در ادامه چند لباس عجیب و شاید خاطره انگیز سرخپوشان را می بینیم: 





























هر گونه کپی برداری پیگرد قانونی شدیدی دارد