پرینت

در هر شبکه کامپیوتری که از تعدادی کامپیوتر و وسایل دیگر شبکه مانند سوییچ ها، روتر ها، مودم و ... تشکیل میشود از پروتکلی به نام TCP/IP برای وصل شدن این تجهیزات به یکدیگر استفاده میشود. البته پروتکل های دیگری مانند UDP و ... نیز وجود دارند که در اینجا نیازی به معرفی نیست. برای آنکه هر وسیله ای در یک شبکه شناخته شده و بتواند با دیگر اجزای آن شبکه در تعامل باشد به یک آدرس IP نیاز دارد. آدرس های IP دارای استاندارد خاصی هستند (این استاندارد شامل شبکه اینترنت هم میشود که از میلیون ها دستگاه به هم شبکه شده تشکیل گردیده است). هر آدرس IP از چهار قسمت عددی ساخته میشود که با نقطه از هم جدا شده اند مانند 192.168.10.145، هر جز عددی بین 0 تا 255 می تواند باشد (البته این استاندارد مربوط به IP ورژن 4 بوده و در نسخه شش آن بصورت دیگری است). آدرس های IP علاوه بر استاندرد فوق به روش خاصی نیز دسته بندی میشوند که دسته های خاصی فقط برای مسیریابی در اینترنت، دسته های دیگری برای وسایل روی اینترنت و دسته ی دیگری برای استفاده در شبکه های خانگی استفاده میگردد. که فعلا این کلاس خاص مورد نظر ماست که از رنج 192.168 شروع میگردد. پس در یک شبکه خانگی یا اداری باید آدرسی های استفاده گردد که مختص این شبکه هاست.

تنظیم این آدرس ها به دو صورت انجام میشود یا بصورت دستی بوسیله کاربر و یا توسط دستگاهی که کار اختصاص آدرس IP را به اجزای شبکه به عهده دارد که DHCP Server نامیده میشود. مثلا اگر شما کامپیوتر خود را به یک مودم ADSL متصل نموده اید و آدرس آن مودم 192.168.1.1 می باشد باید به کامپیوتر خود آدرسی بین 192.168.1.2 تا 192.168.1.254 اختصاص دهید تا کامپیوتر شما بتواند به مودم متصل شود. البته تقریبا همه مودم ها بصورت داخلی دارای یک DHCP Server هستند که به دستگاه های متصل شده به آن مودم، IP اختصاص خواهد داد. این اتفاق در صورتی خواهد افتاد که کارت شبکه کامپیوتر شما در مد دریافت اتوماتیک IP قرار داشته باشد. (در حالت غیر اتوماتیک باید خود شما آدرس IP کارت شبکه خود را تنظیم کنید) در ادامه نحوه این کار شرح داده شده است. مطالب فوق برای آشنایی مختصر بود و در صورت که کاملا آنرا درک نکرده اید می توانید فقط مراحل زیر را مد نظر قرار دهید.

Ads

اولین قدم برای اتصال به یک مودم ADSL، تنظیم صحیح کارت شبکه کامپیوتر است. در ویندوز XP ابتدا به مسیر زیر بروید:

 

Start Menu--->Control Panel--->Network Connection

 

1. روی کارت شبکه خود (معمولا با نام Local Area Connection) که به مودم وصل است کلیک راست کرد و گزینه Properties را انتخاب کنید.

 

Lan Setting
Lan Setting

2. از لیست موجود روی گزینه Internet Protocol TC/IP دبل کلیک کنید. (شکل زیر). اگر مودم شما دارای DHCP Server داخلی بوده و در حالت فعال قرار دارد (که معمولا اینچنین است) نیاز به انجام کار خاصی در اینجا نیست فقط چک کنید که آیتم های Otain ab IP address automatically و آیتم Obtain DNS server address automatically انتخاب شده باشند تا کامپیوتر شما بصورت اتوماتیک از مودم IP دریافت کند.

Lan Setting

3. اگر از موجود بودن DHCP Server یا فعال بودن آن مطمئن نیستید و می خواهید خود یک IP آدرس تنظیم کنید گزینه های این قسمت را مانند شکل زیر تنظیم کنید: (بعضی از قطعات شبکه مانند ذوربین های IP یا برخی Access Ponit ها دارای DHCP داخلی نیستند و شما باید IP دستی وارد کنید تا بتوانید به آن وسیله متصل شوید)

Lan Setting

4. دقت کنید که در بخش IP address یک آدرس معتبر در رنج آدرس مودم خود وارد کنید به عنوان مثال اگر آدرس مودم شما 192.168.1.1 است (که در بیشتر موارد اینچنین است) شما میتوانید آدرسهایی از رنج 192.168.1.2 تا 192.168.1.254 وارد نمایید (فقط جزء آخر را از 2 تا 254 قرار دهید). در قسمت default gateway و Preferred DNS Server نیز حتما آدرس مودم خود را وارد کنید (شکل فوق یک مثال است) یعنی 192.168.1.1 . پس ازتنظیم روی کزینه OK کلیک کرده و برای تست ارتباط با مودم در قسمت Run در Start Menu دستور cmd را وارد کرده و اینتر کنید. سپس در پنجره ظاهر شده دستور Ping 192.168.1.1 (آدرس مودم خود را وارد کنید) را وارد کرده و اینتر را بزنید. خروجی دستور شما باید شبیه زیر باشد:

Lan Setting

یعنی اینکه در مقابل آیتم time عددی درج گردد که به معنی زمان ارسال یک درخواست به مودم شما و پاسخ مودم است. در اینصورت شما به مودم متصل هستید و می توانید با تایپ آدرس آن در مرورگر خود (فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر یا ....) به صفحه تنظیمات آن دسترسی یابید.

اگرخروجی دستور Ping بصورت زیر بود دنبال بررسی و رفع اشکال باشد و مراحل ذکر شده را مجددا چک کنید:

Lan Setting

اگر از ویندوز ویستا یا سون استفاده میکنید برای دسترسی به تنظیمات IP کارت شبکه به مسیر زیر بروید:

Control Panel-->Network And Sharing Center و سپس در سمت چپ صفحه باز شده گزینه Change adapter setting  را کلیک کنید تا کارت شبکه های نصب شده در سیستم را ببینید و روی کارت شبکه ای که به مودم متصل است کلیک راست کرده و گزینه Properties  را بزنید:

Lan Setting

سپس روی آیتم Internet Protocol Version 4 کلیک کنید تا صفحه تنظمیات IP باز گزدد

Lan Setting

باقی این مراحل شبیه ویندوز XP می باشد. آنرا از مرحله 2 به بعد انجام دهید و برای دسترسی به Run در استارت منو کافی است دستور cmd را در قسمتی که زیر All Programs با عنوان کمرنگ Search Program and files آمده وارد کنید و Enter را بزنید.